Bekvämt att anlita en städfirma

Det finns väldigt många fördelar som ligger i att använda extern hjälp med sin städning och att göra detta mot rut-avdraget. Att man som privatperson i dagsläget kan välja att anlita en städfirma och få priset reducerat har gjort att väldigt många också gör detta. Det här är något som man ser speciellt i större städer där Stockholm är den stad där man sett att tjänster inom rut används som allra mest och detta har några förklaringar. Dels så måste man se till storleken och folkmängden i Stockholm för att förstå varför många väljer att anlita en städfirma i Stockholm för att få sina hem städade snarare än att ta hand om detta på egen hand.

Det kan här – som en förklaring på vad vi menar – handla om att en resa mellan hem och arbete tar över en timme enkel väg och att man av den anledningen helt enkelt inte har tid att städa. Har man dessutom familj och barn så blir det ännu tuffare i Stockholm. Ska man stressa hem i rusningstrafik, laga mat och därefter kanske köra sina barn till en träning eller någon annan aktivitet så måste – helt enkelt – något annat stryka på foten och här blir städning det naturliga valet för många.

Dessutom så ska man heller inte underskatta det faktum att urvalet i Stockholm är så pass stort. Det vill säga; vill man anlita en städfirma så är valet inte exkluderat mellan en-,två- eller tre stycken – nej, istället så handlar det om ett hundratal och denna konkurrens kan man som kund vända till sin egen fördel. Att dels använda rut-avdraget och dels också ställa priser mellan städföretag mot varandra gör att tjänsten blir väldigt billig.

Vi får se hur framtiden ser ut gällande en städfirma och en sådan verksamhet i Stockholm. Halveras rut-avdraget – något som ser ut att bli en verklighet efter nyår – så finns det stor risk att många väljer bort denna bekvämlighet och här måste således många städföretag i Stockholm ställa in sig på ett stålbad och en minskad lönsamhet efter årsskiftet.

Så fungerar hemstädning i Stockholm

Om man som privatperson i Stockholm vill använda sig av en städfirma så är processen väldigt enkel. Först och främst så ser man till att man är berättigad att använda sitt rut-avdrag och då detta är gjort så sköter den berörda städfirman allt pappersarbete. Nummer två är att man kommer överens om hur många gånger i veckan eller månaden man vill ha städat samt hur upplägget kring detta ska se ut. Det vill säga – ska städningen vara lika grundlig varje gång eller räcker det med lite mindre noggrannhet vid något tillfälle.

Vidare så ska man se till att en sista detalj bestäms och detta handlar om att det ska komma samma person/personer vid varje tillfälle. Det här ger nämligen en trygghet och ett bättre resultat. En utbildad städerska/städare jobbar både effektivare och bättre om denne lär känna huset och sedermera sin arbetsplats.

För en kund så är det naturligtvis tryggt att veta vem som städar; det handlar trots allt om att man överlämnar nyckeln till sin privata sfär.

Publicerat den
Kategoriserat som Städtips

Ta hjälp med flyttstädning i Linköping

I samband med en flytt så finns det ett moment som spelar en stor roll och som direkt brukar vara avgörande i huruvida man som flyttande tvingas betala någon ersättning till de nya ägarna av bostaden. Naturligtvis så får man här även betala som det det skulle vara så att man inte är ute ur bostaden på den på förhand uppsatta tiden – det är däremot ovanligare än att man tvingas betala av orsaken att man inte skött sin flyttstädning.

En flyttstädning är av förklarliga skäl också det jobbigaste momentet i en flytt; den sker i slutet, man har burit ut alla sina möbler, man har transporterat dessa och burit in dem i den nya bostaden och är därför både trött rent fysisk och även mentalt. Den måste dock ske och den måste vara noggrann där i stort sett varje yta måste vara kliniskt ren, där fönster måste putsas och där detaljer som exempelvis avloppsbrunnar och avlopp måste vara rengjorda. Till detta ska även kyl- och frys, spisen och fläkten vara kliniskt rengjorda… Kort sagt, en flyttstädning och en utebliven sådan är alltså inte så konstigt att det händer. Jobbet är massivt, men det fungerar tyvärr inte som någon ursäkt utan man får ofta så lov att betala en hög summa till de nya ägarna.

Dessutom så fungerar också en flyttstädning som ett sätt där man visar varandra respekt också. Flyttar du till en bostad i Linköping och står redo att installera dig, öppnar dörren och upptäcker att den inte gjorts någon flyttstädning så kommer du knappast att bli överlycklig, eller hur?

Det man sammanfattningsvis kan säga om en flyttstädning – baserat på jobbets omfattning, på tiden den tar samt hur mycket man kan få betala i ersättning om man missköter den – så kan vi ge ett råd: ta hjälp. De flesta städföretag erbjuder nämligen tjänsten flyttstädning i Linköping och man kan dessutom idag få den utförd till ett väldigt förmånligt pris. Ska du flytta till Linköping från en bostad i exempelvis Stockholm (eller vice versa) så kan du idag använda sig av en väldigt förmånlig skattesubvention för sin flyttstädning.

Använd rut-avdraget för din flyttstädning

Numera kan man nämligen som privatperson dra av upp till halva beloppet för arbete som rör hushållsnära tjänster – dit vi alltså räknar en flyttstädning. Tack vare rut-avdraget så kan du vid din flytt till Linköping således anlita en städfirma, låta denna städa ur din lägenhet i Stockholm och därefter dra av halva kostnaden för arbetet på din deklaration. Ett belopp som du sedan får tillbaka på din skatt.

Det finns således ingen anledning att strunta i sin flyttstädning eller fuska med den; inte då priserna är så skonsamma som de – tack vare rut-avdraget – är. Det enda man egentligen behöver göra gällande rut-avdraget är att man kollar upp huruvida man är berättigad att använda det – något som enklast görs genom att man loggar in med sin bankdosa eller sitt bank-id på Skatteverkets hemsida. Pappersarbete brukar den städfirma man anlitar för sin flyttstädning sköta om.

Publicerat den
Kategoriserat som Städtips